Земельний
фонд України становить 60,3 млн га. Питання права земельної власності
досліджувались багатьма вченими різних поколінь. Останні цікаві дослідження в
цій галузі виконані професорами Біликом
Ю.Д., Андрійчуком В.Г., Шпичаком О.М., а також Пугачевим М.І.
Історія
нашої країни свідчить про те, що весь розвиток держави перш за все був
пов’язаний з питанням власності на землю. Особливістю сучасної земельної
реформи є те, що вона виступає складовою частиною економічної реформи в
державі. Ця реформа охоплює реформування не тільки земельних відносин, а й
відносин власності на засоби виробництва, і націлена вона на ліквідацію
державної монополії власності на землю та інші засоби виробництва, на
відродження власника і хазяїна в сільській місцевості. Реформуванню земельних
відносин сприяло прийняття у жовтні 2001 року Земельного кодексу України в
новій редакції.
Початковий
етап реформування земельних відносин передбачав роздержавлення землі, тобто
передачу її в колективну власність сільськогосподарським підприємствам. Хід
земельної реформи об’єктивно вів до трансформації колективної власності у
приватну.
Приватна власність
на землю стимулює її економічне зростання.
Якщо
звернутись до зарубіжного сучасного досвіду регулювання земельних відносин в постсоціалістичних країнах, то
слід відмітити, що, наприклад, в Румунії, яка повністю прийняла вимоги інтеграції до ЄС, активно відбувається відновлення прав приватної власності на
основі старих наявних даних.
На
Україні незважаючи на комплекс перепон законотворчий процес в цій сфері також
триває. Зокрема прийняття закону "Про ринок землі” закладе юридичну базу для
реалізації власниками землі своїх прав в ринкових умовах, введення його в дію
буде сприяти прозорості договорів купівлі-продажу землі та виведенню їх з
тіньового сектору, покращенню інвестиційної привабливості українського
сільського господарства.
Форсування
на практиці реалізації завдання формування ринку землі повинно бути узгодженим
з питанням визначення ціни земельних ділянок. Ціни мають бути обґрунтованими і
достатніми, щоб продаж землі не призвів до вилучення за безцінь земельних паїв
у їх власників [3].
В
жовтні 2004 року Верховна Рада України
прийняла закон про продовження мораторію на продаж земель сільгоськогосподарського
призначення до 1 січня 2007 року, щоб в умовах незавершеності створення
відповідних механізмів та інститутів функціонування ринку вільний продаж
земельних ділянок не перетворивcя з великого стимулу розвитку АПК у фактор
соціальної нестабільності, не призвів до погіршення якості вітчизняних
земельних ресурсів. Програма
нового Уряду України "На зустріч людям” передбачає у сфері земельних відносин
забезпечення ефективного використання земельного ресурсу як одного з основних
факторів підвищення конкурентно-спроможності сільськогосподарського виробництва.
Список використаної літератури:
1. Білик Ю.Д. Еволюція власності на землю в
Україні у ринкових умовах//
Землевпорядний вісник. – 2003. - № 3. – С. 8-18. 2. Пугачов М., Кобець М. Земельна реформа в
Україні//Актуальні питання аграрної
політики. – К.: UAPP/PCAPS– APHD/GAPCCS/ - 2004 – C.75-105.
3. Шпичак О.М., Андрійчук
В.Г.Теорія та практика формування ціни землі сільськогосподарського
призначення//Агроінком.–2003. - № 3-4.–
С.33-40
|